Pod hasłem rebranding kryje się wszystko to co jest związane ze znaczną modyfikacją któregokolwiek z elementów składowych funkcjonującej marki lub firmy. W skali mikro może on zaś dotyczyć zarówno konkretnego produktu jak i usługi. Kluczowy cel przyświecający rebrandingowi polega na odświeżeniu marki samej w sobie lub też jej producenta. W tym celu można wdrożyć działania mające na celu np. dodanie określonych właściwości lub uwypuklenie zmian, które zaszły wewnątrz firmy. Rebranding może także posłużyć do przeniesienia nacisku marketingu na cechy marki lub też produktu, które wcześniej nie były akcentowane.
W jakim celu stosuje się rebranding?
Rebranding stosuje się głównie w sytuacjach związanych ze spadkiem wartości samej marki lub sprzedaży konkretnego produktu. Taka sytuacja może być uwarunkowana między innymi:
- zmianami trendów w obrębie danego rynku sprzedażowego
- nasileniem działań konkurencji lub też pojawienie się nowego gracza na rynku
- obniżeniem renomy firmy.
Głównie jednak przedsiębiorcy decydują się na podjęcie działań związanych z rebrandingiem, gdy dojdzie do fuzji kilku firm lub przejęcia działalności.
Jak rebranding wpływa na marketing?
Wdrożenie procedury związanej z rebrandiniem jest praktycznie jednoznaczne z koniecznością opracowania nowej strategii marketingowej. W szczególności jest to wymagane przy odświeżaniu marki. Z reguły ma to na celu wzmocnienie jej obecnej pozycji na rynku i może dotyczyć wprowadzenia zmian w obrębie :
- oferty
- udoskonalenia zarówno produktów jak i oferowanych usług
- podkreślenia cech dotąd niepodkreślanych
- modyfikacji sposobu reklamowania produktów i usług
- charakter komunikacji z klientem.
Jak prawidłowo przeprowadzić rebranding?
Aby wymienione czynniki mogły przynieść zamierzony rezultat należy zadbać o nowe materiały firmowe w postaci ulotek i plakatów. Dobrym posunięciem jest także przeprowadzenie kampanii reklamowej, mającej na celu poinformowanie odpowiedniej grupy odbiorców o odbywającym się rebrandingu. Działania we wspomnianym zakresie powinny być skrupulatnie zaplanowane i wdrożone. Jak łatwo się domyślić jest to nie lada wyzwanie, gdyż trzeba dotrzeć do wszystkich osób, w których świadomości zdążyła już się utrwalić marka. Rebranding najprościej przeprowadzić w przypadku obecnych klientów, z którymi pozostajemy w stałym kontakcie. Należy pamiętać o tym, że cały proces musi dokonać się szybko i sprawnie, a wszystko po to aby na rynku nie współistniały w tym samym czasie dwie marki.