W B2B jedną z podstawowych umiejętności, których potrzebujemy do prowadzenia firmy, to pozyskiwanie i utrzymanie współpracy z kontrahentami. Nowych ludzi można spotkać na konferencjach, przez znajomych, albo po prostu znaleźć w internecie. Jednak zasypywanie skrzynki mailowej odbiorcy naszą ofertą będzie odczytane jako natrętny spam. Zaprzepaści to możliwość współpracy, a nawet doprowadzi do kłopotów prawnych.
Czym jest cold email?
Cold email to wiadomość, którą wysyłamy do potencjalnego klienta, z którym wcześniej nie mieliśmy kontaktu. Tę formę pisania maili wyróżnia pisanie w formie osobowej. To my osobiście zwracamy się do danego odbiorcy z konkretną propozycją lub prośbą. Może dotyczyć przedstawienia naszych produktów, zaoferowania usług, odpowiedzi na pytanie itp.
Należy zaznaczyć, że w przypadku osób, które nie zamówiły informacji handlowej, wiadomość z bezpośrednią ofertą będzie złamaniem prawa. Jeżeli chcemy się przed tym uchronić, warto zacząć od legalnego zdobycia adresu mailowego. Dodatkowo pierwsza wiadomość powinna być jedynie zarysem sprawy, z którą się zwracamy i zaproszeniem do dalszej rozmowy na dany temat.
Jak napisać skuteczny cold mail?
Najważniejszą zasadą pisania skutecznych cold maili, jest tworzenie treści pod daną osobę. Nie można stworzyć szablonowego maila, który zostanie wysłany do wszystkich potencjalnych klientów. Taka postawa pokazuje tylko to, że nie traktujemy odbiorcy poważnie. Dużo lepszą opcją będzie napisanie o tym, co nas w danej firmie ujęło. Jakie zalety i wartości ma dane przedsiębiorstwo, że przykuło naszą uwagę.
Warto opisać, co właściwie proponujemy. Przedstawiamy korzyści, które klient uzyska, dzięki rozpoczęciu współpracy z nami. W ten sposób stawiamy się w roli ewentualnego współpracownika, którego wkład w pracę jest taki sam jak drugiej strony. Na końcu przechodzimy do propozycji rozmowy telefonicznej z klientem lub wyznaczoną przez niego osobą w celu ustalenia szczegółów. W ten sposób dajemy odbiorcy przestrzeń, żeby sam skorzystał z naszej oferty.
Zaletą tej metody jest to, że komunikat jest jasny i czytelny dla klienta. W uprzejmy i stanowczy sposób pokazujemy chęć rozpoczęcia współpracy. Ostatecznie odbiorca sam zdecyduje, czy chce z nami działać, czy nie.
Podsumowanie
Cold mailing to prawdziwa sztuka. Odpowiednio poprowadzony szybko zwiększy ilość naszych klientów. Chociaż metod pisania jest wiele, to podany scenariusz jest jednym z najlepiej sprawdzonych. Należy pamiętać o granicach, które wyznacza RODO.