W dobie intensywnego rozwoju branży reklamowej i coraz bardziej wpływowego PR-u, kwestie marketingu i promocji stają się coraz bardziej istotne w różnych branżach. Poszukuje się różnych dróg przebicia z informacją do potencjalnych klientów i grup otoczenia. Niestety odnalezienie właściwego kanału komunikacji i stworzenie odpowiedniej strategii komunikacyjnej nie jest proste. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi marketing szeptany.
Marketing szeptany, czyli co?
Nazwa ?marketing szeptany? to tłumaczenie angielskiego terminu whisper marketing lub word of mouth marketing. W Polsce zamiennie nazywa się go marketingiem rekomendacji bądź marketingiem plotki. Jest to zespół działań marketingowych, które służą bezpośredniemu dotarciu do odbiorcy z informacją w formie spontanicznego przekazu mówionego. Kanałem komunikacyjny w tym ujęciu jest więc opowiadanie, dyskusja, rozmowa, która powinna być naturalna, nieinwazyjna, ale ukazująca np. dany produkt czy usługę w korzystnym świetle.
Za podmioty whisper marketingu uznaje się z reguły rodzinę lub grupy społeczne. Członkowie rodziny są bardzo wpływowymi osobami, zatem dotarcie z daną informacją w takim gronie jest łatwe i efektywne. Grupy społeczne rozumie się jako np. zespół w pracy, sąsiedztwo czy grupę przyjaciół.
Przykłady działań whisper marketingu
Marketing szeptany jest wbrew pozorom popularną formą sprzedaży. Można się z tym spotkać w różnych branżach, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi. Podstawowym, książkowym przykład tego typu działań marketingowych jest salon fryzjerski, w którym fryzjer rozmawia z klientem na temat nowej linii kosmetyków do pielęgnacji włosów określonej marki, z którą współpracuje zakład. Oczywiście rozmowa odbywa się w trakcie realizacji zamówionej usługi. Jest to więc dodatek, który może poskutkować zainteresowaniem klienta wskazanym przez fryzjera produktem. Innym przykładem jest zatrudnienie osób, które wcielając się w tłum nieformalnie pokazują dany produkt.
Dlaczego warto inwestować w marketing szeptany?
Marketing szeptany jest dobrą inwestycją, ponieważ mamy gwarancję dotarcia do określonych grup odbiorców z informacją, która pośród reklam telewizyjnych, filmików w internecie, virali w social media czy banerów w mieście, nie miałaby szansy zaistnieć. Co więcej, dzięki rozmowie, wchodzimy w interakcje z potencjalnym klientem, budując z nim relacje i dwustronną komunikację, co wpływa pozytywnie na rozwój i wizerunek marki.